FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy świątyni. Zobacz też: zespół przystankowy Świątynia Opatrzności Bożej.
Swiatynia Opatrznosci Bozej w lipcu 2011

Budowa Świątyni w lipcu 2011

Świątynia Opatrzności Bożej

Budowa świątyni w październiku 2010

Świątynia Świętej Opatrzności Bożej (znana powszechnie jako Świątynia Opatrzności Bożej) - świątynia rzymskokatolicka, powstająca na Polach Wilanowskich, będąca siedzibą parafii św. Opatrzności Bożej. Idea jej budowy narodziła się pod koniec XVIII w. Dwa dni po uchwaleniu Konstytucji 3 Maja, w 1791, Sejm Czteroletni podjął uchwałę o wzniesieniu obiektu. Miał to być wyraz dziękczynienia za uchwalenie Konstytucji.

Oddana do użytku 11 listopada 2016 roku.

Historia projektuEdytuj

Projekt stanisławowskiEdytuj

Zabytek
nr w rej.
602
Światynia opatrzności w Ogrodze botanicznym UW

Kamień węgielny wmurowany pod budowę Świątyni Opatrzności w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego

Stanisław August Poniatowski wskazał lokalizację na terenie obecnego Ogrodu Botanicznego przy Łazienkach Królewskich. Projekt Świątyni miał być realizowany według koncepcji Jakuba Kubickiego. Do dziś zachowały się resztki fundamentów i kielnia, którą sam król Poniatowski rozpoczął budowę. W 1795 trzeci rozbiór Polski przeszkodził w realizacji planów.

Projekty międzywojenneEdytuj

Świątynia Opatrzności Bożej B. Pniewski

Międzywojenny projekt świątyni autorstwa Bohdana Pniewskiego (rekonstrukcja makiety)

Po odzyskaniu niepodległości, wznowiono projekt wypełniający zobowiązania Sejmu Czteroletniego (ustawa Sejmu Ustawodawczego z dnia 17 marca 1921). Ogłoszono publiczny konkurs na projekt Świątyni. Jury rozstrzygnęło konkurs, na który nadesłano 50 prac. Przyznano trzy równorzędne nagrody pierwsze, jednak żadna z prac nie zadowoliła Episkopatu. W 1930 roku rozpisano kolejny konkurs, z 15 prac jednomyślnie wybrano projekt Bohdana Pniewskiego. Tym razem świątynia miała stanąć na Polu Mokotowskim w Dzielnicy im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Jednak wybuch II wojny światowej uniemożliwił budowę.

Koncepcje okresu powojennegoEdytuj

W latach Polski Ludowej, w 1947 w otoczeniu Prymasa Polski, kard. Augusta Hlonda, próbowano podjąć na nowo sprawę budowy świątyni. Zgon Prymasa i okres panowania reżimu stalinowskiego zniweczył plany. W komunizmie staraniem ks. prałata Kołakowskiego na warszawskiej Ochocie wzniesiono kościół Opatrzności Bożej. Prymas Stefan Wyszyński chciał w ten sposób przypomnieć społeczeństwu o niespełnionej obietnicy wzniesienia takiej świątyni. Prymas powiedział wtedy, że dług zaciągnięty przed ponad stu pięćdziesięciu laty uważa za spłacony - co często wypomina się największemu orędownikowi obecnej budowy, Prymasowi Glempowi.

Projekt milenijnyEdytuj

Swiatynia Opatrznosci Bozej (3)

Plac budowy Świątyni Opatrzności Bożej w maju 2008

Swiatynia Opatrznosci

Plac budowy świątyni widziany z bloku na Ursynowie w czerwcu 2009

Swiatynia Opatrznosci Bozej (6 czerwca 2010)

Budowa Świątyni w czerwcu 2010

W 1989 ideę budowy Świątyni Opatrzności Bożej przypomniał Prymas Polski, kard. Józef Glemp. Zespół architektów krakowskich zgłosił na konkurs zabudowy tzw. Placu Puławskiego w Warszawie projekt zbudowania w tym rejonie wspomnianej świątyni. W 1991 Komisja Konstytucyjna Senatu RP w uchwale powziętej z okazji 200-lecia Konstytucji 3 Maja stwierdziła aktualność ślubu.

Przygotowania do budowyEdytuj

W czasie obchodów czterechsetlecia stołeczności Warszawy w 1996, myśl o budowie wotum poparły władze stolicy i Konferencja Episkopatu. Sejm RP, uchwałą z dnia 23 października 1998, wyraził uznanie dla inicjatywy Prymasa. Świątynia Opatrzności Bożej ma być symbolem wdzięczności Narodu za odzyskanie wolności w 1989, 20 lat pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Jubileusz 2000-lecia Chrześcijaństwa. Jako miejsce lokalizacji wyznaczono Pola Wilanowskie. Podczas wizyty w Polsce, 13 czerwca 1999, Jan Paweł II poświęcił kamień węgielny pod budowę świątyni. 2 maja 1999, na terenie przeznaczonym pod budowę świątyni ustawiono 7-metrowy krzyż. 2 maja 2002 odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego przez kard. Józefa Glempa, Prymasa Polski, z udziałem kard. Franciszka Macharskiego - Legata Papieskiego, przedstawicieli Episkopatu Polski, Prezydenta RP oraz innych osobistości. Podczas uroczystości jako dar został złożony różaniec wykonany z kul armatnich. Wieńczy go tzw. Krzyż Warszawski, który kiedyś stał w kaplicy zamkowej.

Projekt architektonicznyEdytuj

Realizacja Świątyni Świętej Bożej Opatrzności opiera się na projekcie przygotowanym przez pracownię architektoniczną "Szymborski&Szymborski". Projekt i jego forma przestrzenna - symboliczna - zawiera narrację wydarzeń historycznych (czterech dróg, którymi Polacy dążyli do wolności: Modlitwy, Cierpienia, Oręża i Kultury). Zawierać będzie kompleks, w skład którego wejdą świątynia na planie krzyża greckiego, budynek Instytutu Jana Pawła II, cztery place tematyczne, amfiteatr oraz budynki hospicyjne i opiekuńcze.

Budowa i oddanie do użytkuEdytuj

Świątynia Opatrzności Bożej 032007

Plac budowy Świątyni Opatrzności Bożej w marcu 2007

Podczas wizyty w Polsce, 13 czerwca 1999, Jan Paweł II poświęcił kamień węgielny pod budowę świątyni, którego wmurowanie miało miejsce 2 maja 1999, dokonał tego Prymas Polski kard. Józef Glemp. Prace budowlane rozpoczęły się 25 lutego 2003 roku.

W połowie września 2007 zapowiedziano, że budowa może stanąć z powodu braku pieniędzy. Po zimowej przerwie budowlanej pracy ponownie ruszyły w marcu, prowadzone już przez nową firmę - Warbud. We wrześniu 2009 rozpoczęła się budowa kopuły wieńczącej świątynię[1]. Będzie ona mieć 28 metrów wysokości, 27 metrów obwodu oraz utrzymywać się na 32 żebrach.

Kościół w stanie surowym otwartym gotowy był 30 listopada 2011 roku[2], zaś stan surowy zamknięty osiągnięto w kwietniu 2013 roku[3].

Oficjalne otwarcie świątyni miało miejsce 11 listopada 2016 roku, w uroczystej mszy świętej wzięli udział m.in. Prezydent Andrzej Duda z żoną Agatą Kornhauser-Dudą, premier Beata Szydło, marszałek Senatu Stanisław Karczewski oraz marszałek Sejmu Marek Kuchciński. Mszę koncelebrował kardynał Kazimierz Nycz.

Pochowani w świątyniEdytuj

Dnia 5 czerwca 2011 roku w Świątyni złożono również relikwie (fragment sutanny z krwią) błogosławionego Jana Pawła II, przeniesione podczas ulicznej procesji z pl. Piłsudskiego[4].

PrzypisyEdytuj

  1. Na świątyni montują kopułę do nieskończoności, gazeta.pl, 27.09.2009
  2. Świątynia Opatrzności: szkielet już jest. Co z kopułą?, gazeta.pl, 30.11.2011
  3. Świątynia świeci miedzią. "Czujemy oddech kryzysu", gazeta.pl, 07.04.2013
  4. Relikwie Jana Pawła II złożone w Świątyni, tvnwarszawa.pl, 05.06.2011

Linki zewnętrzneEdytuj

  1. [Świątyni Opatrzności Bożej]
  2. Projekt Świątyni Świętej Opatrzności Bożej autorstwa Marka Budzyńskiego
  3. Uchwała Sejmu RP w sprawie budowy w Warszawie Świątyni Opatrzności Bożej
  4. Historia idei budowy Świątyni Opatrzności wg. czasopisma wolnomularskiego Ars Regia
  5. Finansowanie Świątyni Opatrzności Bożej a Konstytucja

W sieci Wikii

Losuj Wikię