FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy obszaru MSI. Zobacz też: Śródmieście (dzielnica Warszawy) i Śródmieście Północne.
Śródmieście płd MSI

Śródmieście Południowe na tle Śródmieścia wg MSI

Śródmieście Południowe – obszar Miejskiego Systemu Informacji w Śródmieściu ograniczony od północy Alejami Jerozolimskimi, od wschodu skarpą wiślaną, ulicą Piękną, Alejami Ujazdowskimi i aleją Szucha, od południa ulicą Boya-Żeleńskiego i Batorego, a od zachodu aleją Niepodległości i Chałubińskiego.

HistoriaEdytuj

Marszałkowska 1912

Marszałkowska przy Pięknej, 1912 rok

Sam obszar jest sztucznie wydzielony i nie posiada własnej historii. Najstarszymi obiektami miastotwórczymi w tej okolic były jurydyki Bożydar-Kałęczyn, Nowogrodzka, Bielino oraz Nowa Jerozolima, od której wywodzą się Aleje Jerozolimskie. Zabudowania powstały też w rejonie placu Trzech Krzyży, ulicy Mokotowskiej, Wiejskiej oraz Książęcej. Wszystkie jurydyki zostały włączone w granice Warszawy w 1791 roku.

W odróżnieniu od północnego Śródmieścia ta część miasta zaczęła rozwijać się znacznie później, dopiero w II połowie XIX wieku, w związku z wybudowaniem na rogu Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich Dworca Wiedeńskiego. Dzięki temu nowoczesne i luksusowe kamienice pojawiały się przy kolejnych ulicach tej części miasta, aż do 1912 roku, kiedy zabudowano niemal całe otoczenie placu Unii Lubelskiej. Ponadto kamienice pięły się w górę, mając nieraz po dziewięć kondygnacji, jak np. Kamienica Kacperskich. W podobnym okresie powstały także zabudowania Politechniki Warszawskiej między ul. Topolową (dziś al. Niepodległości), Polną (dziś Noakowskiego) oraz Nowowiejską.

Okres międzywojenny przyniósł umieszczenie w tej części miasta szereg rządowych inwestycji, przy Wiejskiej ulokował się Sejm, a kolejne rządowe gmachy przy alei Szucha, ul. 6 Sierpnia (dziś al. Wyzwolenia) czy Chałubińskiego. Kolejne plany dotyczyły Pola Mokotowskiego i budowy tam rozległej dzielnicy im. marszałka Józefa Piłsudskiego, jednak wybuch II wojny światowej na zawsze przekreślił te plany. Podczas okupacji duża część południowego Śródmieścia weszła w skład dzielnicy niemieckiej i nie została ogarnięta powstaniem warszawskim, dzięki czemu przetrwała wojnę bez większych zniszczeń i jest jednym z lepiej zachowanych przedwojennych rejonów lewobrzeżnej Warszawy.

Po wojnie polityka władzy socjalistycznej nie miała tutaj zbyt wielkiego pola do popisu. Wyburzono jedynie najbardziej zniszczoną zabudowę rejonu Marszałkowskiej, którą znacznie poszerzono, a na jej końcu wzniesiono Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową z placem Konstytucji. Plany przewidywały także budowę ogromnej dzielnicy rządowej w rejonie Kruczej i placu Trzech Krzyży, zrealizowano je jedynie częściowo. Współcześnie nieliczne puste posesje zabudowywane są nowoczesnymi biurowcami i apartamentowcami, jak ma to np. miejsce na Kruczej, Waryńskiego czy przy placu Trzech Krzyży.

Najważniejsze obiektyEdytuj

Politechnika Warszawska

Gmach Politechniki Warszawskiej

Linki zewnętrzneEdytuj

Obszary Śródmieścia wg Miejskiego Systemu Informacji

MuranówNowe MiastoPowiśleSolecStare MiastoŚródmieście PołudnioweŚródmieście PółnocneUjazdów