Wikia

Wszystko o Warszawie

Ścieżki rowerowe

Dyskusja4
4344stron na Warszawikii

W Warszawie istnieje około 300 kilometrów szlaków oraz ścieżek rowerowych. Pierwsze ścieżki powstały w okresie międzywojennym, a było ich 17 kilometrów, żadna jednak nie przetrwała do dzisiaj[1]. Po wojnie sprawę ścieżek niemal całkowicie pominięto, wobec czego pierwsze drogi dla rowerów z prawdziwego zdarzenia zaczęły się pojawiać dopiero w latach 90. XX wieku. Dzisiaj najbogatsze w sieć tras rowerowych są nowo rozbudowujące się dzielnice i osiedla, a więc przede wszystkim Ursynów, ale także Tarchomin z Nowodworami, Gocław i Bródno.

Trasy rowerowe powstają głównie przy budowanych i remontowanych trasach – duże inwestycje w ostatnich latach to ścieżki wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, Trasy Armii Krajowej, Górczewskiej i Wale Miedzeszyńskim. Ścieżki są także planowane wzdłuż każdej kolejnej dużej inwestycji drogowej w mieście.

Najpopularniejszym szlakiem rowerowym Warszawy jest Szlak Wisły, prowadzący z Młocin przez Stare Miasto i Łazienki do Powsina.

Szlaki oraz dłuższe trasyEdytuj

Szlak WisłyEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Szlak Wisły.

Szlak Wisły to najdłuższy warszawski szlak rowerowy, liczący łącznie około 37 kilometrów, biegnie z Młocin (okolice skrzyżowania Marymonckiej, Prozy i Wybrzeża Gdyńskiego) wzdłuż Wisły i skarpy wiślanej przez Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Mokotów i Wilanów. Kończy się w Parku Kultury w Powsinie.

W 2011 roku pojawiła się koncepcja wariantowej trasy Szlaku Wisły, która w północnej części miasta pobiegnie śladem pierwotnego szlaku, natomiast na Solcu pobiegnie wzdłuż Czerniakowskiej, dalej oszkloną kładką nad osadnikiem wodociągowym i Wałem Zawadowskim. Inwestycja ma kosztować 18 mln złotych.[2] Realizacja trasy na pierwszych odcinkach rozpoczęła się wiosną 2012 roku[3], zaś w lipcu 2013 roku rozpisano przetarg na kluczowe prace na całym odcinku[4]. Wkrótce potem rozpoczęto pierwsze prace na całej długości szlaku, jednak z czasem okazało się, że nie ma zgody na budowę kładki nad terenem Stacji Pomp, którą trzeba będzie objeżdżać przez ul. Czerniakowską i ul. Bartycką[5].

Szlak Bitew WarszawskichEdytuj

Szlak Bitew Warszawskich jest szlakiem rowerowym liczącym razem około 33 kilometry, który przebiega w pobliżu miejsc, gdzie kiedyś odbywały się ważne bitwy o Warszawę, m.in. koło pola Bitwy o Olszynkę Grochowską czy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Trasa zaczyna się na Agrykoli, po czym biegnie:

Szlak SłonecznyEdytuj

Szlak Słoneczny oznaczony jest kolorem żółtym, ma długość około 8,5 kilometra i biegnie wzdłuż prawego brzegu Wisły. Trasa zaczyna się na Różopolu przy węźle Trasy Armii Krajowej z Modlińską, jej biegnie przedstawia się następująco:

Szlak ObwodowyEdytuj

Marymoncka (zielony szlak rowerowy)
Fragment szlaku, ul. Marymoncka
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Szlak Obwodowy jest szlakiem zielonym, ma łączną długość około 22 kilometrów i łączy Las Bielański z Łazienkami pomijając Śródmieście. Jego trasa biegnie następująco:

Szlak Żerań-NieporętEdytuj

Szlak Żerań-Nieporęt jest oznaczony kolorem czerwonym, ma długość około 16 km i łączy Pragę Północ wzdłuż Kanału Żerańskiego z Nieporętem. Jego trasa prezentuje się tak:

Podskarpowa Ścieżka RowerowaEdytuj

Podskarpowa Ścieżka Rowerowa jest alternatywą dla Szlaku Wisły na terenie Śródmieścia, zaczyna się w pobliżu Mostu Gdańskiego, a kończy na terenie parku im. marsz. Edwarda Rydza-Śmigłego. Dokładna trasa biegnie następująco:

Trasa Praga Południe-UrsynówEdytuj

Ta trasa nie jest oznaczona jak szlak, lecz stanowi najlepsze rowerowe połączenie Pragi Południe (konkretnie Saskiej Kępy i Gocławia) z Ursynowem. Całość trasy zaczyna się w pobliżu Parku Skaryszewskiego przy al. Waszyngtona, a kończy przy STP na Kabatach.

Trasa Śródmieście-UrsynówEdytuj

Najwygodniejsza trasa rowerowa ze Śródmieścia na Ursynów pokrywa się w dużej części ze Szlakiem Wisły. Przyjmując za start plac na Rozdrożu trasa wygląda następująco:

Ścieżki w dzielnicachEdytuj

BemowoEdytuj

Gorczewska-sciezka
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Górczewskiej
KakarakakDodał(a) Kakarakak
Bemowo

Na Bemowie znajduje się około 16 kilometrów ścieżek oraz tras rowerowych, które skupiają się głównie w rejonie Nowego Bemowa. Nie tworzą jednak spójnej sieci, są to porozrzucane po dzielnicy odcinki, realizowane najczęściej wraz z inwestycjami.

Po dzielnicy można poruszać się ścieżkami wzdłuż następujących ulic:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Powstańców Śląskich na odcinku GórczewskaRadiowa.

BiałołękaEdytuj

Modlinska-sciezka
Ścieżka wzdłuż ul. Modlińskiej, na wysokości Bukowa
KakarakakDodał(a) Kakarakak
Białołęka sciezki
Mehoffera-Bis (ścieżka rowerowa)
Ścieżka wzdłuż ul. Mehoffera-bis
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Białołęce istnieje około 39 kilometrów ścieżek oraz tras dla rowerów, które w większości zgrupowane są na Tarchominie i Nowodworach, wyróżnia się jedynie szlak wzdłuż Kanału Żerańskiego.

BielanyEdytuj

Marymoncka (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż Marymonckiej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Bielany-sciezki

Na Bielanach istnieją około 33 kilometry dróg dla rowerów, które łączą się w dość zwięzłą i logiczną sieć zarówno w granicach dzielnicy, jak i poprzez drogi z dzielnicami sąsiednimi, ale skupiają się one jedynie w południowo-wschodniej części dzielnicy.

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż całej długości al. Reymonta i pas rowerowy wzdłuż ul. Wóycickiego.

MokotówEdytuj

Cybernetyki (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa na ul. Cybernetyki
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Mokotów ścieżki
Rolna (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa na ul. Rolnej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Mokotowie znajdują się około 42 kilometry ścieżek rowerowych, które nie tworzą jednak spójnej sieci dzielnicowej – brakuje dróg dla rowerów na Górnym Mokotowie, a sporo ich jest za to na Stegnach i Sadybie, gdzie przebiega m.in. fragment Szlaku Wisły.

W budowie jest ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Czerniakowskiej.

W planach są drogi dla rowerów wzdłuż ul. Powsińskiej, ul. Augustówka, ul. Bluszczańskiej, al. Polski Walczącej oraz całej długości ul. Wołoskiej i ul. Waryńskiego.

OchotaEdytuj

Koszykowa 2
Pas rowerowy wzdłuż ul. Koszykowej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Ochota sciezki
Banacha (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa na ul. Banacha
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Ochocie znajduje się prawie 11 kilometrów ścieżek rowerowych, które co prawda łączą się w dość logiczny system, są jednak miejscami pourywane i niedokończone oraz jest ich niewiele.

W planach jest budowa ścieżki rowerowej przez Park Szczęśliwicki oraz pasa rowerowego wzdłuż ul. Raszyńskiej i ul. Koszykowej.

Praga PołudnieEdytuj

Osiedle Gocław
Ścieżka rowerowa wzdłuż Kanału Gocławskiego
MichcikDodał(a) Michcik
Praga Pd ścieżki
Rechniewskiego (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Rechniewskiego
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Pradze Południe znajdują się około 24 kilometry ścieżek rowerowych, mieszczą się one przede wszystkim w jej południowej części: wzdłuż Wisły, na Gocławiu i Saskiej Kępie.

W budowie są ścieżki rowerowe:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Ostrobramskiej (odcinek PoligonowaFieldorfa) i al. Waszyngtona.

Praga PółnocEdytuj

Aleja Solidarności (ścieżka rowerowa)
Ścieżka wzdłuż al. Solidarności
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Praga Pn ścieżki

Na Pradze Północ znajduje się ponad 15 kilometrów dróg dla rowerów, spośród których główna biegnie wzdłuż Wisły, a kilka znajduje się jeszcze na Nowej Pradze.

RembertówEdytuj

Rembertów ścieżki

Pod względem ścieżek rowerowych Rembertów prezentuje się najsłabiej (łącznie około 2 km), gdyż znajdują się tutaj zaledwie dwie ścieżki rowerowe, a pierwsza z nich, wzdłuż ul. Strażackiej, otwarta została w 2010 roku. Przez dzielnicę przebiega za to czerwony "Szlak Bitew Warszawskich", który biegnie w następujący sposób:

Dzielnica Wawer – ... – TorowaSzerokaTraczyPowroźniczaŻołnierskaRezerwat leśny KawęczynMarsaCyrulikówGawędziarzyRepublikańskaKadrowaPacholęcaSzyszakówCzwartakówKadrowa – ... – Zielonka

ŚródmieścieEdytuj

Śródmieście ścieżki
Park Agrykola (zielona sciezka rowerowa) 2
Ścieżka rowerowa w kolorze zielonym wzdłuż al. T. Hopfera
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Kopernika (malowanie pasów)
Malowanie pasów dla rowerów na ul. Kopernika
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

W Śródmieściu znajduje się prawie 28 kilometrów, która choć tworzy najgęstszą sieć w całej Warszawie, to jest słabo zintegrowana i niepozbawiona błędów w poprowadzeniu dróg dla rowerów.

W budowie znajdują się ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Waryńskiego.

Ponadto w planach znajdują się następujące ścieżki:

TargówekEdytuj

Targówek ścieżki
Kondratowicza (sciezka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż Kondratowicza
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Strażacka (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż Strażackiej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Targówku znajdują się około 23 kilometry ścieżek rowerowych, które jednak rozłożone są nierównomiernie, głównie na Bródnie i Targówku Przemysłowym, długo ścieżka biegnie także wzdłuż wyremontowanej ul. Toruńskiej.

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Bazyliańskiej, ul. Łodygowej oraz ul. Wysockiego.

UrsusEdytuj

Ursus ścieżki

W Ursusie znajduje się niedużo ścieżek rowerowych, głównie w rejonie osiedla Niedźwiadek, łącznie istnieje około 13 kilometrów ścieżek, które znajdują się wzdłuż następujących ulic:

W planach jest też wytyczenia pasa rowerowego na ul. Posag 7 Panien.

UrsynówEdytuj

Aleja Rodowicza (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż al. Rodowicza
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3
Wilczy Dół (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż terenu stacji techniczno-postojowej Kabaty
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Ursynów szczyci się jedną z najlepszych sieci ścieżek rowerowych w Warszawie, ale to dlatego, iż jest jedną z najmłodszych dzielnic miasta. Poza tym ścieżki znajdują się tylko w rejonie blokowisk, a na tzw. Zielonym Ursynowie nie ma ich wcale. Łącznie na Ursynowie znajduje się około 31 kilometrów ścieżek rowerowych, które przebiegają wzdłuż następujących ulic:

Projektowana jest ścieżka wzdłuż wzdłuż al. Komisji Edukacji Narodowej od Surowieckiego do Potoku Służewieckiego. W planach znajduje się też ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Indiry Gandhi i pas rowerowy na ul. Sójki.

WawerEdytuj

Mozaikowa (sciezka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż Mozaikowej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

W Wawrze, podobnie jak w innych dzielnicach wschodniej Warszawy, ukrytych pośród lasów Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, nad typowymi ścieżkami rowerowymi dominują leśne szlaki rowerowe. Samych ścieżek jest około 23 kilometry, a biegną one wzdłuż następujących ulic:

Oprócz tego przez Wawer przebiega długi, około 20-kilometrowy szlak, oznaczony kolorem niebieskim. Rozpoczyna się na Bronisława Czecha w pobliżu skrzyżowania z Wierzchowskiego, po czym biegnie na wschód, dalej w kierunku Wiśniowej Góry, potem przez Zbójną Górę, koło Jeziora Torfy i Białego Ługu przez Aleksandrów do Falenicy, skrzyżowania Patriotów z Frenkla. W planach znajduje się też ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Panny Wodnej.

WesołaEdytuj

Ścieżki rowerowe w Wesołej mieszczą się głównie na osiedlu Stara Miłosna, w południowej części dzielnicy. Razem jest ich ponad 7 kilometrów, a przebiegają one wzdłuż następujących ulic:

W budowie jest ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Borkowskiej od Granicznej do al. Dzieci Polskich. W planach znajduje się też ścieżka rowerowa wzdłuż ul. 1 Praskiego Pułku.

WilanówEdytuj

Przyczolkowa (sciezka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Przyczółkowej
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Przez Wilanów biegnie jedna, główna trasa rowerowa będąca fragmentem Szlaku Wisły. Dopiero ostatnio powstają nowe ścieżki wzdłuż ulic w nowo budującym się Miasteczku Wilanów na Polach Wilanowskich. Aktualnie istnieje niemal około 16 kilometrów ścieżek, które biegną wzdłuż następujących ulic:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Wiertniczej.

WłochyEdytuj

17 Stycznia (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. 17 Stycznia
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

We Włochach znajduje się bardzo niewiele ścieżek rowerowych, obecnie jest ich ponad 15 kilometrów oraz skupiają się w wschodniej części dzielnicy, gdzie mają miejsce największe inwestycje infrastrukturalne.

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Kleszczowej.

WolaEdytuj

Jana Pawła II (ścieżka rowerowa)
Ścieżka rowerowa wzdłuż alei Jana Pawła II
Mikiapole3Dodał(a) Mikiapole3

Na Woli znajduje się około 17 kilometrów ścieżek rowerowych. Znajdują się one głównie wzdłuż następujących ciągów drogowych oraz w parkach:

W budowie jest ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Prostej.

W fazie projektowania znajduje się ścieżka wzdłuż ulicy Anielewicza od Okopowej do alei Jana Pawła II, ścieżka wzdłuż al. Jana Pawła II od al. "Solidarności" do Prostej, ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Prostej oraz pasy rowerowe na całej długości ul. Obozowej i łącznik tras rowerowych na ul. Kasprzaka przy przejeździe przez ul. Krzyżanowskiego.

ŻoliborzEdytuj

Krechowiecka
Ścieżka na ul. Krechowieckiej
KakarakakDodał(a) Kakarakak

Na Żoliborzu znajduje się względnie sporo ścieżek rowerowych, sieć jest dosyć spójna, choć w wielu brakuje połączeń istniejących ścieżek między sobą. Łącznie jest ich niespełna 12 kilometrów, a znajdują się one wzdłuż następujących ulic:

W fazie projektowania znajduje się pas dla rowerów wzdłuż alei Wojska Polskiego oraz ścieżka wzdłuż ul. Mickiewicza na odcinku ul. Zajączkaplac Wilsona.

Długość i gęstość ścieżekEdytuj

Pod względem długości najwięcej, bo około 40 kilometrów ścieżek, znajduje się na Mokotowie. Nie odzwierciedla to jednak faktycznego stanu ścieżek w dzielnicy, gdyż Mokotów jest bardzo dużą dzielnicą, a ścieżka będąca fragmentem Szlaku Wisły biegnie przez długi czas po dwu stronach jednej ulicy.

Lp. Dzielnica Długość sieci Powierzchnia Gęstość ścieżek
1. Mokotów 42,0 km 35,4 km² 1 186 m ścieżki/km² [5]
2. Białołęka 38,6 km 74 km² 522 m ścieżki/km² [14]
3. Bielany 32,9 km 32,3 km² 1 019 m ścieżki/km² [8]
4. Ursynów 31,6 km 44,6 km² 709 m ścieżki/km² [11]
5. Śródmieście 27,7 km 15,57 km² 1 779 m ścieżki/km² [1]
6. Praga Południe 23,7 km 22,4 km² 1 058 m ścieżki/km² [7]
7. Targówek 23,1 km 24,37 km² 948 m ścieżki/km² [9]
8. Wawer 23,1 km 79,7 km² 290 m ścieżki/km² [17]
9. Wola 17,0 km 19,26 km² 883 m ścieżki/km² [10]
10. Bemowo 16,0 km 24,95 km² 641 m ścieżki/km² [12]
11. Wilanów 16,0 km 36,73 km² 436 m ścieżki/km² [15]
12. Praga Północ 15,7 km 11,4 km² 1 377 m ścieżki/km² [3]
13. Włochy 15,2 km 28,63 km² 531 m ścieżki/km² [13]
14. Ursus 12,7 km 9,35 km² 1 358 m ścieżki/km² [4]
15. Żoliborz 11,7 km 8,3 km² 1 410 m ścieżki/km² [2]
16. Ochota 10,7 km 9,7 km² 1 103 m ścieżki/km² [6]
17. Wesoła 7,4 km 22,6 km² 327 m ścieżki/km² [16]
18. Rembertów 2,1 km 19,3 km² 109 m ścieżki/km² [18]

PrzypisyEdytuj

  1. Raport o stratach wojennych, pod red. Wojciecha Fałkowskiego, Warszawa, 2004
  2. Rowerem nad rzeką, zw.com.pl, 15.02.2011
  3. Ruszyła budowa szlaku rowerowego na lewym brzegu Wisły, gazeta.pl, 30.03.2012
  4. Budowa ścieżek rowerowych i pieszych oraz dostosowanie dróg do ruchu rowerowego..., ogloszeniabzp.um.warszawa.pl, dostęp: 24.07.2013
  5. 30 km ścieżki rowerowej wzdłuż Wisły z 700-metrową wyrwą?, gazeta.pl, 09.03.2014

Zobacz teżEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię