Wikia

Warszawikia

Ścieżki rowerowe

Dyskusja4
4543stron na Warszawikii

W Warszawie istnieje około 300 kilometrów szlaków oraz ścieżek rowerowych. Pierwsze ścieżki powstały w okresie międzywojennym, a było ich 17 kilometrów, żadna jednak nie przetrwała do dzisiaj[1]. Po wojnie sprawę ścieżek niemal całkowicie pominięto, wobec czego pierwsze drogi dla rowerów z prawdziwego zdarzenia zaczęły się pojawiać dopiero w latach 90. XX wieku. Dzisiaj najbogatsze w sieć tras rowerowych są nowo rozbudowujące się dzielnice i osiedla, a więc przede wszystkim Ursynów, ale także Tarchomin z Nowodworami, Gocław i Bródno.

Trasy rowerowe powstają głównie przy budowanych i remontowanych trasach – duże inwestycje w ostatnich latach to ścieżki wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, Trasy Armii Krajowej, Górczewskiej i Wale Miedzeszyńskim. Ścieżki są także planowane wzdłuż każdej kolejnej dużej inwestycji drogowej w mieście.

Najpopularniejszym szlakiem rowerowym Warszawy jest Szlak Wisły, prowadzący z Młocin przez Stare Miasto i Łazienki do Powsina.

Szlaki oraz dłuższe trasyEdytuj

Szlak WisłyEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Szlak Wisły.

Szlak Wisły to najdłuższy warszawski szlak rowerowy, liczący łącznie około 37 kilometrów, biegnie z Młocin (okolice skrzyżowania Marymonckiej, Prozy i Wybrzeża Gdyńskiego) wzdłuż Wisły i skarpy wiślanej przez Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Mokotów i Wilanów. Kończy się w Parku Kultury w Powsinie.

W 2011 roku pojawiła się koncepcja wariantowej trasy Szlaku Wisły, tzw. Nadwiślański Szlak Rowerowy, która w północnej części miasta pobiegnie śladem pierwotnego szlaku, natomiast na Solcu pobiegnie wzdłuż Czerniakowskiej, dalej oszkloną kładką nad osadnikiem wodociągowym i Wałem Zawadowskim. Inwestycja ma kosztować 18 mln złotych.[2] Realizacja trasy na pierwszych odcinkach rozpoczęła się wiosną 2012 roku[3], zaś w lipcu 2013 roku rozpisano przetarg na kluczowe prace na całym odcinku[4]. Wkrótce potem rozpoczęto pierwsze prace na całej długości szlaku, jednak z czasem okazało się, że nie ma zgody na budowę kładki nad terenem Stacji Pomp, którą trzeba będzie objeżdżać przez ul. Czerniakowską i ul. Bartycką[5]. Nie udało się jednak oddać całej trasy rowerowej do czerwca 2014 roku[6].

Szlak Bitew WarszawskichEdytuj

Szlak Bitew Warszawskich jest szlakiem rowerowym liczącym razem około 33 kilometry, który przebiega w pobliżu miejsc, gdzie kiedyś odbywały się ważne bitwy o Warszawę, m.in. koło pola Bitwy o Olszynkę Grochowską czy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Trasa zaczyna się na Agrykoli, po czym biegnie:

Szlak SłonecznyEdytuj

Szlak Słoneczny oznaczony jest kolorem żółtym, ma długość około 8,5 kilometra i biegnie wzdłuż prawego brzegu Wisły. Trasa zaczyna się na Różopolu przy węźle Trasy Armii Krajowej z Modlińską, jej biegnie przedstawia się następująco:

Szlak ObwodowyEdytuj

Marymoncka (zielony szlak rowerowy)

Fragment szlaku, ul. Marymoncka

Szlak Obwodowy jest szlakiem zielonym, ma łączną długość około 22 kilometrów i łączy Las Bielański z Łazienkami pomijając Śródmieście. Jego trasa biegnie następująco:

Szlak Żerań-NieporętEdytuj

Szlak Żerań-Nieporęt jest oznaczony kolorem czerwonym, ma długość około 16 km i łączy Pragę Północ wzdłuż Kanału Żerańskiego z Nieporętem. Jego trasa prezentuje się tak:

Podskarpowa Ścieżka RowerowaEdytuj

Podskarpowa Ścieżka Rowerowa jest alternatywą dla Szlaku Wisły na terenie Śródmieścia, zaczyna się w pobliżu Mostu Gdańskiego, a kończy na terenie parku im. marsz. Edwarda Rydza-Śmigłego. Dokładna trasa biegnie następująco:

Trasa Praga Południe-UrsynówEdytuj

Ta trasa nie jest oznaczona jak szlak, lecz stanowi najlepsze rowerowe połączenie Pragi Południe (konkretnie Saskiej Kępy i Gocławia) z Ursynowem. Całość trasy zaczyna się w pobliżu Parku Skaryszewskiego przy al. Waszyngtona, a kończy przy STP na Kabatach.

Trasa Śródmieście-UrsynówEdytuj

Najwygodniejsza trasa rowerowa ze Śródmieścia na Ursynów pokrywa się w dużej części ze Szlakiem Wisły. Przyjmując za start plac na Rozdrożu trasa wygląda następująco:

Ścieżki w dzielnicachEdytuj

BemowoEdytuj

Gorczewska-sciezka

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Górczewskiej

Bemowo

Na Bemowie znajduje się około 16 kilometrów ścieżek oraz tras rowerowych, które skupiają się głównie w rejonie Nowego Bemowa. Nie tworzą jednak spójnej sieci, są to porozrzucane po dzielnicy odcinki, realizowane najczęściej wraz z inwestycjami.

Po dzielnicy można poruszać się ścieżkami wzdłuż następujących ulic:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Powstańców Śląskich na odcinku GórczewskaRadiowa.

BiałołękaEdytuj

Modlinska-sciezka

Ścieżka wzdłuż ul. Modlińskiej, na wysokości Bukowa

Białołęka sciezki
Mehoffera-Bis (ścieżka rowerowa)

Ścieżka wzdłuż ul. Jeżowskiego

Na Białołęce istnieje około 39 kilometrów ścieżek oraz tras dla rowerów, które w większości zgrupowane są na Tarchominie i Nowodworach, wyróżnia się jedynie szlak wzdłuż Kanału Żerańskiego.

BielanyEdytuj

Marymoncka (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż Marymonckiej

Bielany-sciezki

Na Bielanach istnieją około 33 kilometry dróg dla rowerów, które łączą się w dość zwięzłą i logiczną sieć zarówno w granicach dzielnicy, jak i poprzez drogi z dzielnicami sąsiednimi, ale skupiają się one jedynie w południowo-wschodniej części dzielnicy.

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż całej długości al. Reymonta i pas rowerowy wzdłuż ul. Wóycickiego.

MokotówEdytuj

Cybernetyki (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa na ul. Cybernetyki

Mokotów ścieżki
Rolna (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż al. Komisji Edukacji Narodowej na Służewiu

Czerniakowska (ścieżka rowerowa, budowa)

Ścieżka rowerowa na ul. Czerniakowskiej – budowa (07.2014)

Na Mokotowie znajdują się około 42 kilometry ścieżek rowerowych, które nie tworzą jednak spójnej sieci dzielnicowej – brakuje dróg dla rowerów na Górnym Mokotowie, a sporo ich jest za to na Stegnach i Sadybie, gdzie przebiega m.in. fragment Szlaku Wisły.

W budowie jest ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Czerniakowskiej oraz wzdłuż ul. Wołoskiej.

W planach są drogi dla rowerów wzdłuż ul. Powsińskiej, ul. Augustówka, ul. Bluszczańskiej, al. Polski Walczącej

OchotaEdytuj

Koszykowa 2

Pas rowerowy wzdłuż ul. Koszykowej

Ochota sciezki
Banacha (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa na ul. Banacha

Na Ochocie znajduje się prawie 11 kilometrów ścieżek rowerowych, które co prawda łączą się w dość logiczny system, są jednak miejscami pourywane i niedokończone oraz jest ich niewiele.

W planach jest budowa ścieżki rowerowej przez Park Szczęśliwicki oraz pasa rowerowego wzdłuż ul. Raszyńskiej i ul. Koszykowej.

Praga PołudnieEdytuj

Osiedle Gocław

Ścieżka rowerowa wzdłuż Kanału Gocławskiego

Praga Pd ścieżki
Saska (pasy dla rowerów)

Pasy rowerowe na ul. Saskiej

Rechniewskiego (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Rechniewskiego

Na Pradze Południe znajdują się około 24 kilometry ścieżek rowerowych, mieszczą się one przede wszystkim w jej południowej części: wzdłuż Wisły, na Gocławiu i Saskiej Kępie.

W budowie są ścieżki rowerowe:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż al. Waszyngtona.

Praga PółnocEdytuj

Aleja Solidarności (ścieżka rowerowa)

Ścieżka wzdłuż al. Solidarności

Praga Pn ścieżki

Na Pradze Północ znajduje się ponad 15 kilometrów dróg dla rowerów, spośród których główna biegnie wzdłuż Wisły, a kilka znajduje się jeszcze na Nowej Pradze.

RembertówEdytuj

Rembertów ścieżki

Pod względem ścieżek rowerowych Rembertów prezentuje się najsłabiej (łącznie około 2 km), gdyż znajdują się tutaj zaledwie dwie ścieżki rowerowe, a pierwsza z nich, wzdłuż ul. Strażackiej, otwarta została w 2010 roku. Przez dzielnicę przebiega za to czerwony "Szlak Bitew Warszawskich", który biegnie w następujący sposób:

Dzielnica Wawer – ... – TorowaSzerokaTraczyPowroźniczaŻołnierskaRezerwat leśny KawęczynMarsaCyrulikówGawędziarzyRepublikańskaKadrowaPacholęcaSzyszakówCzwartakówKadrowa – ... – Zielonka

ŚródmieścieEdytuj

Śródmieście ścieżki
Waryńskiego (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Waryńskiego

Park Agrykola (zielona sciezka rowerowa) 2

Ścieżka rowerowa w kolorze zielonym wzdłuż al. T. Hopfera

Mokotowska (kontrapas rowerowy)

Kontrapas rowerowe na ul. Mokotowskiej

Kopernika (malowanie pasów)

Malowanie pasów dla rowerów na ul. Kopernika

W Śródmieściu znajduje się około 30 kilometrów, która choć tworzy najgęstszą sieć w całej Warszawie, to jest słabo zintegrowana i niepozbawiona błędów w poprowadzeniu dróg dla rowerów.

Ponadto w planach znajdują się następujące ścieżki:

TargówekEdytuj

Targówek ścieżki
Kondratowicza (sciezka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż Kondratowicza

Strażacka (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż Strażackiej

Na Targówku znajdują się około 23 kilometry ścieżek rowerowych, które jednak rozłożone są nierównomiernie, głównie na Bródnie i Targówku Przemysłowym, długo ścieżka biegnie także wzdłuż wyremontowanej ul. Toruńskiej.

W budowie znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Wysockiego na odcinku od ul. Matki Teresy z Kalkuty do Trasy Toruńskiej i wzdłuż ul. Bazyliańskiej od ul. Wysockiego do ul. Rembielińskiej. W planach znajduje się budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Łodygowej.

UrsusEdytuj

Ursus ścieżki

W Ursusie znajduje się niedużo ścieżek rowerowych, głównie w rejonie osiedla Niedźwiadek, łącznie istnieje około 13 kilometrów ścieżek, które znajdują się wzdłuż następujących ulic:

W planach jest też wytyczenia pasa rowerowego na ul. Posag 7 Panien.

UrsynówEdytuj

Ursynów ścieżki
Aleja Rodowicza (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż al. Rodowicza

Wełniana 2014

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Wełnianej

Ścieżka rowerowa SS (Ursynów, by BartekBD)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Sępa-Szarzyńskiego

Sciezka KEN (by BartekBD)

Ścieżka rowerowa wzdłuż al. Komisji Edukacji Narodowej

Ścieżka Rosołą (by BartekBD)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Rosoła

Ści. rower. Ursynów (by BartekBD)

Ścieżka rowerowa wzdłuż stacji techniczno-postojowej (rejon ul. Mielczarskiego)

Wilczy Dół (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż terenu stacji techniczno-postojowej Kabaty

Sciezka Wąwozowa (by BartekBD)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Wąwozowej

Ursynów posiada jedną z najgęstszych sieci ścieżek rowerowych w Warszawie, jednakże głównie w jego najmłodszej części, czyli w rejonie blokowisk, a na tzw. Zielonym Ursynowie nie ma ich wcale. Łącznie na Ursynowie znajduje się około 32 kilometrów ścieżek rowerowych, które przebiegają wzdłuż następujących ulic:

W planach są m.in. ścieżki wzdłuż al. Komisji Edukacji Narodowej (SurowieckiegoDolina Służewiecka), na ul. Puławskiej na całej długości ulicy oraz ul. Indiry Gandhi, a także pasy rowerowe na ul. Bartoka i ul. Dereniowej.

WawerEdytuj

Wawer ścieżki
Mozaikowa (sciezka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Mozaikowej

W Wawrze większość dróg dla rowerów przebiega wzdłuż głównych traktów komunikacyjnych, poza tym dominują leśne ścieżki oraz szlaki rowerowe, biegnące przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Ścieżek są około 23 kilometry.

Oprócz tego przez Wawer przebiega długi, około 20-kilometrowy szlak, oznaczony kolorem niebieskim. Rozpoczyna się na Bronisława Czecha w pobliżu skrzyżowania z Wierzchowskiego, po czym biegnie na wschód, dalej w kierunku Wiśniowej Góry, potem przez Zbójną Górę, koło Jeziora Torfy i Białego Ługu przez Aleksandrów do Falenicy, skrzyżowania Patriotów z Frenkla.

W planach znajduje się też ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Zasadowej oraz wzdłuż al. Dzieci Polskich.

WesołaEdytuj

Wesoła ścieżki

Ścieżki rowerowe w Wesołej mieszczą się głównie na osiedlu Stara Miłosna, w południowej części dzielnicy. Razem jest ich ponad 9 kilometrów, a przebiegają one wzdłuż następujących ulic:

WilanówEdytuj

Wilanów ścieżki
Przyczolkowa (sciezka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Przyczółkowej

Przez Wilanów biegnie jedna, główna trasa rowerowa będąca fragmentem Szlaku Wisły, coraz więcej dróg dla rowerów powstaje także wzdłuż ulic w rozbudowującym się Miasteczku Wilanów na Polach Wilanowskich. Aktualnie istnieje niemal około 16 kilometrów ścieżek, które biegną wzdłuż następujących ulic:

W planach znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Wiertniczej i Drewny, budowany jest ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Vogla.

WłochyEdytuj

Włochy ścieżki
17 Stycznia (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. 17 Stycznia

We Włochach znajduje się bardzo niewiele ścieżek rowerowych, obecnie jest ich ponad 15 kilometrów oraz skupiają się wzdłuż głównych arterii, gdzie mają miejsce największe inwestycje infrastrukturalne.

W budowie znajduje się ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Kleszczowej.

WolaEdytuj

Jana Pawła II (ścieżka rowerowa)

Ścieżka rowerowa wzdłuż alei Jana Pawła II

Na Woli znajduje się około 20 kilometrów ścieżek rowerowych. Znajdują się one głównie wzdłuż następujących ciągów drogowych oraz w parkach:

W fazie projektowania znajduje się ścieżka wzdłuż ulicy Anielewicza od Okopowej do alei Jana Pawła II, ścieżka wzdłuż al. Jana Pawła II od al. "Solidarności" do Prostej, pasy rowerowe na całej długości ul. Obozowej i łącznik tras rowerowych na ul. Kasprzaka przy przejeździe przez ul. Krzyżanowskiego.

ŻoliborzEdytuj

Krechowiecka

Ścieżka na ul. Krechowieckiej

Na Żoliborzu znajduje się względnie sporo ścieżek rowerowych, sieć jest dosyć spójna, choć w wielu brakuje połączeń istniejących ścieżek między sobą. Łącznie jest ich niespełna 12 kilometrów, a znajdują się one wzdłuż następujących ulic:

W budowie znajduje się pas dla rowerów wzdłuż alei Wojska Polskiego, a w fazie projektowania ścieżka wzdłuż ul. Mickiewicza na odcinku ul. Zajączkaplac Wilsona.

Długość i gęstość ścieżekEdytuj

Pod względem długości najwięcej, bo około 40 kilometrów ścieżek, znajduje się na Mokotowie. Nie odzwierciedla to jednak faktycznego stanu ścieżek w dzielnicy, gdyż Mokotów jest bardzo dużą dzielnicą, a ścieżka będąca fragmentem Szlaku Wisły biegnie przez długi czas po dwu stronach jednej ulicy.

Lp. Dzielnica Długość sieci Powierzchnia Gęstość ścieżek
1. Mokotów 42,0 km 35,4 km² 1 186 m ścieżki/km² [5]
2. Białołęka 38,6 km 74 km² 522 m ścieżki/km² [14]
3. Bielany 34 km 32,3 km² 1 053 m ścieżki/km² [8]
4. Ursynów 32,5 km 44,6 km² 729 m ścieżki/km² [11]
5. Śródmieście 31,9 km 15,57 km² 2 048 m ścieżki/km² [1]
6. Praga Południe 23,7 km 22,4 km² 1 058 m ścieżki/km² [7]
7. Targówek 23,1 km 24,37 km² 948 m ścieżki/km² [10]
8. Wawer 25,8 km 79,7 km² 324 m ścieżki/km² [17]
9. Wola 20,2 km 19,26 km² 1 049 m ścieżki/km² [9]
10. Praga Północ 17,1 km 11,4 km² 1 500 m ścieżki/km² [2]
11. Bemowo 16,0 km 24,95 km² 641 m ścieżki/km² [12]
11. Wilanów 16,0 km 36,73 km² 436 m ścieżki/km² [15]
13. Włochy 15,2 km 28,63 km² 531 m ścieżki/km² [13]
14. Ursus 13,6 km 9,35 km² 1 452 m ścieżki/km² [3]
15. Żoliborz 11,7 km 8,3 km² 1 410 m ścieżki/km² [4]
16. Ochota 10,7 km 9,7 km² 1 103 m ścieżki/km² [6]
17. Wesoła 9,6 km 22,6 km² 425 m ścieżki/km² [16]
18. Rembertów 2,1 km 19,3 km² 109 m ścieżki/km² [18]

PrzypisyEdytuj

  1. Raport o stratach wojennych, pod red. Wojciecha Fałkowskiego, Warszawa, 2004
  2. Rowerem nad rzeką, zw.com.pl, 15.02.2011
  3. Ruszyła budowa szlaku rowerowego na lewym brzegu Wisły, gazeta.pl, 30.03.2012
  4. Budowa ścieżek rowerowych i pieszych oraz dostosowanie dróg do ruchu rowerowego..., ogloszeniabzp.um.warszawa.pl, dostęp: 24.07.2013
  5. 30 km ścieżki rowerowej wzdłuż Wisły z 700-metrową wyrwą?, gazeta.pl, 09.03.2014
  6. Nie zdążą z promenadą z Bielan do Mokotowa. A miał być hit, gazeta.pl, 21.06.2014

Zobacz teżEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię